Jakie właściwości musi mieć beton stosowany w infrastrukturze drogowej?
W 2019 roku Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad (GDDKiA) wydała dokument, będący wzorcowymi warunkami wykonania i odbioru robót budowlanych związany z betonem konstrukcyjnym stosowanym w drogowych obiektach inżynierskich. Jakie parametry zgodnie z nim powinien więc spełniać beton drogowo-mostowy? Postanowiliśmy to sprawdzić!
Czym jest beton drogowo-mostowy?
Beton drogowo-mostowy wyróżnia się przede wszystkim tym, że przeznaczony jest on do wykonywania konstrukcji związanych z infrastrukturą drogową, które podczas ich użytkowania są narażone na działanie agresywnych czynników eksploatacyjnych. Zazwyczaj stosowany jest on więc przy budowie mostów, przejść nadziemnych oraz wiaduktów. Beton drogowo-mostowy musi być projektowany zgodnie z wytycznymi Ogólnych Specyfikacji Technicznych GDDKiA.
Przeczytaj również: Jak prawidłowo dobrać stycznik?
Jak produkowany jest beton przeznaczony do budowy infrastruktury drogowej?
Beton drogowo-mostowy, który w swojej ofercie ma między innymi betoniarnia General Beton z Łodzi zazwyczaj jest produkowany z zastosowaniem cementu niskoalkalicznego, który cechuje się wysoką odpornością na siarczany. Gdyż najczęściej narażony jest na działanie środowiska agresywnego. Dodatkowo stosowane są w jego przypadku specjalne mrozoodporne kruszywa o składzie metamorficznych i magmowych, takie jak:
Przeczytaj również: Jakie wymagania powinno spełniać oświetlenie w biurze?
bazalt,
grys granitowy,
grys gabro,
grys gnejsowy,
grys amfibolitowy.
Poddawany jest on również odpowiedniemu napowietrzaniu.
Jakimi parametrami wyróżnia się beton drogowo-mostowy?
W przypadku parametrów betonu stosowanego przy wykonywaniu konstrukcji obiektów inżynierskich związanych z infrastrukturą drogową zgodnie z wytycznymi zamawiającego. Dlatego trudno jednoznacznie określić jego charakterystyczne parametry. Najczęściej beton drogowo-mostowy cechuje się jednak:
Przeczytaj również: Z jakich materiałów powstają przeszklenia okienne?
klasą wytrzymałości w zakresie od C25/30 do C50/60,
klasą konsystencji w zakresie od S2 do S4,
stopniem mrozoodporności w zakresie od F100 do F200,
stopniem wodoszczelności w zakresie od W8 do W12,
nasiąkliwością wagową nie większą niż 5%.
Zgodnie z jego klasą ekspozycji środowiskowej określaną w trzech zakresach od E1 do E3, która jest niczym innym jak klasyfikacją chemicznych i fizycznych warunków środowiska, na których działanie może być narażony beton zgodnie z normą PN-EN 206 Beton. Wymagania, właściwości, produkcja i zgodności.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana