Czy dźwig i żuraw to pojęcia tożsame?
Wiele powszechnie wykorzystywanych urządzeń określa się zwyczajowo nazwami z języka potocznego. Dla osób związanych z konkretną branżą nie jest to z reguły mylące, nawet jeżeli są one niezbyt precyzyjne, ponieważ o tym, o jakim sprzęcie jest mowa, dowiadują się z kontekstu wypowiedzi lub odwołując się do własnej wiedzy fachowej. Laików niektóre terminy mogą się jednak wprowadzać w błąd. Dobrym przykładem będą stosowane zamiennie „dźwig” i „żuraw”.
Czym są dźwigi, a czym żurawie?
Dźwig to zgodnie z definicją słownikową urządzenie, które pozwala na przenoszenie ładunków o znacznej masie w pionie, a niekiedy w poziomie. Choć dla wielu osób może to być zaskoczeniem, określenie to nie jest używane w fachowej terminologii opisującej różne urządzenia transportu bliskiego. Zamiast niego stosuje się zbiorczą nazwę dźwignic, a ich wyróżnikiem jest to, że pracują w ruchu przerywanym, dzięki czemu możliwe jest podczepienie i odczepienie ładunku. Wśród dźwignic znajduje się kilka grup urządzeń – cięgniki (np. wciągarki), suwnice (np. bramowe), dźwigniki (np. podnośniki zębatkowe) oraz żurawie, do których zaliczamy kilka podkategorii sprzętu, w tym żurawie stacjonarne, przenośne, przewoźne oraz żurawie samojezdne. Najbardziej znane i używane najczęściej żurawie samochodowe zalicza się do samojezdnych, charakterystyczne dla budów obiektów wysokościowych żurawie wieżowe należą do żurawi przewoźnych, podobnie jak montowane na autach ciężarowych HDS-y używane do załadunku i rozładunku rozmaitych towarów czy prostszych prac instalacyjno-montażowych.
Przeczytaj również: Jak bezpiecznie eksploatować dźwig samojezdny?
Co wyróżnia żurawie?
Żurawie to dźwignice, w których zastosowano wspornikowy układ nośny. Elementem roboczym jest w nich wychylne ramię lub ramiona albo część obrotowa, która jest podparta, wsparta na słupie obrotowym, platformie albo wieńcu. W przypadku żurawi samochodowych, dostępnych m.in. w firmie Skowron Usługi Dźwigowe, będących konstrukcjami wychylno-obrotowymi główną częścią urządzenia jest ruchoma wieża, na której znajduje się wahliwe ramię zawierające z reguły części teleskopowe rozkładane hydraulicznie, a także kabina operatora. Niezbędnym elementem jest też wciągarka, która obsługuje używaną linę połączoną ze zbloczem zakończonym zwykle hakiem, gdzie mocuje się używane do podczepiania ładunku zawiesia.
Przeczytaj również: Zastosowanie dźwigów przy pracach rozbiórkowych
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana