Zastosowanie pasów płaskich w maszynach
Dzisiaj już prawie każde mechaniczne urządzenie napędzane jest jakimś silnikiem. Wały silników mają jednak tak duże obroty, że nie można ich bezpośrednio łączyć z elementami roboczymi większości maszyn, a już w żadnym wypadku z kołami jakiegoś pojazdu. Oczywiście już dawno temu wymyślono szereg różnych mechanizmów, które pośredniczą w przekazywaniu energii silnika na inne elementy jakiegoś urządzenia, jednocześnie odpowiednio redukując częstotliwość obrotów, do wymaganego poziomu.
Pasy napędowe, łańcuchy, koła zębate i pasowe jako niezbędne elementy każdej przekładni
Owe pośredniczące mechanizmy, o których wspomnieliśmy we wstępie, nazywane są ogólnie przekładniami, czasem skrzyniami biegów. Chyba jednym z najprostszych przykładów takiego urządzenia może być klinowy pas napędowy oraz koła pasowe silnika i bębna pralki automatycznej. Natomiast do najbardziej skomplikowanych przekładni zaliczają się samochodowe skrzynie biegów, zarówno te hydrauliczne w klasycznym wydaniu, jak i nowoczesne bezstopniowe CVT oraz dwusprzęgłowe DSG. Podstawowymi częściami przekładni każdego typu są zębate, płaskie, klinowe lub wieloklinowe pasy napędowe, łańcuchy koła pasowe oraz koła zębate. Oczywiście nie wszystkie z wymienionych elementów muszą znajdować się w każdej przekładni; przykładem tego może być pralka, w której nie znajdziemy ani kół zębatych, ani łańcuchów, a nawet pasków płaskich, które są przedmiotem naszych dzisiejszych tu rozważań. O nich to opowiadali nam specjaliści z firmy WILHELM HERM. MÜLLER POLSKA z Bydgoszczy.
Charakterystyka płaskich pasów napędowych
Nie będzie chyba dla nikogo niespodzianką, jeśli powiemy, że płaskie pasy są produkowane dokładnie z tych samych materiałów, z jakich robione są wszystkie inne pasy napędowe, czyli z czystej gumy lub z gumy łączonej z bawełnianą osnową, z pewnego rodzaju poliestrami, z kevlaru albo z poliuretanu. Pasy płaskie z uwagi na swój kształt właśnie, w czasie pracy stykają się z kołami pasowymi na znacznie mniejszej powierzchni niż pasy klinowe. W konsekwencji tego mogą one być stosowane w przekładniach przenoszących nieco mniejsze siły, gdyż i tarcie między nimi a kołem jest mniejsze. Z drugiej zaś strony przekładnia z pasem klinowym będzie mniej energochłonna i sprawniejsza z uwagi na niewielkie opory powodowane tarciem. Łatwo można się domyślić, że napędowe pasy płaskie najlepiej będą się sprawdzały w urządzeniach o niezbyt dużych rozmiarach i z silnikami o ograniczonych mocach.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana