Zastosowania asfaltu na zimno
Oczywiście większości z nas, całkiem zresztą słusznie, asfalt kojarzy się przede wszystkim z budownictwem drogowym. Trzeba jednak wiedzieć, że nawierzchni szos i dróg nie buduje się z samego asfaltu, lecz ze specjalnej mieszanki. Najprościej rzecz omawiając, mieszanka taka składa się z asfaltowego lepiszcza, kruszywa mineralnego oraz wypełniacza. W zależności od potrzeb stosowane są rozmaite typy takich mieszanek, różniących się głównie składem.
Mieszanka mineralno-bitumiczna
Mówiąc tutaj o kładzeniu asfaltu na zimno czy też na ciepło, używamy tylko wygodnego skrótu pojęciowego. Słuszniej byłoby w tym przypadku stosować określenie „kładzenie mieszanek mineralno-bitumicznych”. Asfalt to tylko jeden ze składników takiej masy, spajający wszystko w jedną całość. Ponieważ w powszechnym jednak użyciu określenie „kładzenie asfaltu” zadomowiło się wszędzie już na dobre, więc i my w niniejszym tekście będziemy do niego sięgali.
W zdecydowanej większości przypadków przy budowie nowych dróg czy różnych placów oraz przy remoncie większych fragmentów ich nawierzchni stosuje się kładzenie asfaltu na gorąco. Wyprodukowana w wytwórni mas bitumicznych, gorąca jeszcze, mająca temperaturę około 160°C, mieszanka musi zostać w ciągu około 1 godziny przewieziona na miejsce budowy i wylana, gdyż w przeciwnym razie stwardnieje. Oczywiście wcześniej należy wykonać podbudowę drogi lub placu i dopiero później położyć samą bitumiczną mieszankę; najpierw warstwę wiążącą, a później warstwę ścieralną.
W określonych przypadkach można jednak kłaść asfalt na zimno, o czym opowiadali nam specjaliści z firmy DEGAMEX z Połańca.
Kiedy i jak można kłaść mieszankę asfaltową na zimno?
Kładzenie mieszanek asfaltowych na zimno jest zdecydowanie prostsze i najczęściej nie wymaga żadnych skomplikowanych narzędzi, takich na przykład, jak rozściełacze asfaltu czy układarki mas bitumicznych. Po prostu asfalt na zimno jest używany do prac prowadzonych w nieco mniejszym zakresie, głównie do naprawy uszkodzonych nawierzchni jezdni, chodników, parkingów, czy budowy podjazdów. Wytwórnie mas bitumicznych zazwyczaj konfekcjonują asfaltowe mieszanki do stosowania na zimno w wygodne w użyciu 25-kilogramowe worki. Masę bitumiczną wysypuje się w miejscu naprawy na oczyszczoną dziurę, po czym wystarczy ją równomiernie rozprowadzić zwykłymi grabiami lub łopatą i mocno ubić; czasem wystarczy do tego nawet jakiś ręczny ubijak. Po ubiciu asfaltu naprawiany fragment jest natychmiast gotowy do użytku. Należy jednak pamiętać o tym, by pojedyncza warstwa nie była grubsza niż 2 cm. Przy głębszych ubytkach należy, położyć kilka kolejno zagęszczanych warstw.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana