Z czego zbudowane są drogi kolejowe?
Droga kolejowa składa się z nawierzchni torowej oraz podtorza, czyli ziemnej podstawy toru w postaci nasypów lub wykopów. Stabilność oraz trwałość infrastruktury kolejowej są kluczowe w zapewnieniu bezpieczeństwo ruchu. Zapewnia je dobór odpowiednich materiałów oraz zastosowanie właściwej technologii budowy. Zapraszamy do lektury, w której opowiemy więcej na temat konstrukcji drogi kolejowej.
Co wchodzi w skład podtorza?
Terminem tym nazywa się budowlę ziemną, która wykonana jest jako nasyp lub przekop. Podlega on oddziaływaniom eksploatacyjnym oraz wpływom klimatu. Dodatkowo jest fundamentem, na którym ułożona jest nawierzchnia torowa – będąca kluczowym elementem infrastruktury technicznej kolei. W skład podtorza wchodzą urządzenia zabezpieczające i ochraniające jego elementy, a także urządzenia odwadniające. Podtorze sprawia, że szyny nie przemieszczają się oraz nie odkształcają pod wpływem przejeżdżających pociągów, których ciężar wynosi zazwyczaj kilka ton. Przejmuje dynamiczne naciski od taboru poprzez nawierzchnię torową.
Narażone jest na długotrwałe działanie czynników atmosferycznych, przede wszystkim wody, dlatego jego konstrukcja musi zapewniać mu nie tylko stateczność, ale również odporność na działanie tych czynników. Górna powierzchnia podtorza, która przyjmuje obciążenia ruchome z nawierzchni torowej nazywa się torowiskiem, a boczne powierzchnie pochyłe nasypów albo przekopów w nomenklaturze kolejowej określa się stokami i skarpami. Przepisy określają dokładnie kształt oraz przekrój poprzeczny podtorza. Czynnikami, które wpływają na te wymiary są przede wszystkim: liczba torów, kategoria linii kolejowej, rodzaju gruntu, wysokość nasypu lub głębokość przekopu.
Budowa nawierzchni torowej
Nawierzchnia torowa musi być przystosowana do przenoszenia obciążeń, które pochodzą od przejeżdżających pojazdów oraz wyprofilowana zgodnie z geometrią trasy. Istnieją dwie technologie budowy nawierzchni tortowej: podsypkowa lub bezpodsypkowa. Pierwszą z nich stanowi podsypka oraz rama toru, w skład której wchodzą szyny, złączki, przytwierdzenia i podkłady.
Nawierzchnie szynowe, które nie posiadają warstwy podsypki nazywa się bezpodsypkowymi albo niekonwencjonalnymi. W tego typu konstrukcjach warstwę podsypkową stanowią inne materiały charakteryzujące się minimalnymi odkształceniami, jak np. beton lub asfalt. Grupa KZN Bieżanów jest liderem w zakresie dostarczania rozwiązań przeznaczonych dla szerokiej gamy nawierzchni kolejowej. Realizuje zamówienia związane z wszystkimi typami nawierzchni szynowej, które stosowne są w polskiej i europejskiej sieci kolejowej.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana