Sposoby naprawy nawierzchni bitumicznych
Każdy z nas ma na co dzień do czynienia z powierzchniami bitumicznymi. Są to między innymi drogi, place, ulice czy też parkingi. Intensywna eksploatacja, zmienne warunki atmosferyczne oraz pozostałe czynniki zewnętrzne niestety prowadzą do ich stopniowego uszkodzenia. W takich przypadkach jest konieczna szybka naprawa nawierzchni. Jak ona wygląda w praktyce?
Nawierzchnie bitumiczne – dlaczego ulegają zniszczeniu?
Nawierzchnie bitumiczne codziennie są użytkowane przez setki, a nawet tysiące osób. Wystarczy, że wyjrzysz przez okno, jeśli mieszkasz w mieście i od razu zauważysz, jak intensywny ruch panuje na ulicy. Z czasem więc takie powierzchnie ulegają zniszczeniom, pęknięciom, ubytkom oraz innych uszkodzeniom. Bezpośrednią przyczyną jest właśnie eksploatacja, ale to nie jedyny czynnik. Do pozostałych należą:
- zmienne i trudne warunki atmosferyczne,
- awarie instalacji wodociągowych i gazowych,
- różnica temperatur,
- ciężar pojazdów.
- W ten sposób powstają różne uszkodzenia, wśród których wymieniamy deformacje trwałe strukturalne, lepkoplastyczne, spękania niskotemperaturowe, zmęczeniowe, odbite, jak i zniszczenia powierzchniowe. Podsumowując, w nawierzchni bitumicznej pojawiają się ubytki, koleiny, pęknięcia i dziury – mówi specjalista z firmy MASDROG Sp. z o.o.
Dlatego właśnie często drogi, place i ulice wymagają gruntownego remontu (bez wzmocnienia, czyli bez zwiększenia nośności nawierzchni) lub przebudowy ze wzmocnieniem. Jakie techniki są stosowane w tym pierwszym przypadku?
Naprawa nawierzchni bitumicznych – jak przebiega?
Fachowcy zawsze dobierają odpowiednią metodę reperacji nawierzchni, kierując się rodzajem zniszczenia, jego wielkością i głębokością. Przede wszystkim wyróżnia się:
- naprawy cząstkowe,
- powierzchniowe utrwalenie,
- nałożenie cienkiej warstwy na zimno lub gorąco,
- frezowanie różnego typu,
- termoprofilowanie,
- remixing,
- recykling – w tym na zimno na miejscu z przykryciem,
- naprawy geosyntetyczne.
Przykładowo do naprawy powierzchni bitumicznej używa się specjalnych zalew uszczelniających bitumicznych na zimno lub na gorąco. Wyróżniają się one bardzo dobrą przyczepnością do ścianek i rozciągliwością. Oczywiście wszystkie zalewy tego typu muszą mieć aprobatę techniczną.
Często na zalewy nakłada się jeszcze suchy i drobnoziarnisty sypki materiał, by masa nie przyklejała się do opon samochodowych. Sprzęt wykorzystywany do takich prac to między innymi wspomniane frezarki, szczotki mechaniczne, specjalne kotły do ogrzewania mieszanki, wypełniające urządzenia, czyli zalewarki oraz lance gorącego powietrza.
Tak naprawdę dobór metody zależy od fachowców przyjmujących zlecenie. Warto więc wybrać renomowaną firmę z doświadczeniem.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana