Rodzaje zapór drogowych
Zapory drogowe służą do czasowego odgradzania fragmentów dróg lub chodników. Stosuje się je na przykład podczas przeprowadzania prac remontowych, podczas różnego typu rajdów i wyścigów kolarskich oraz do zabezpieczania uszkodzeń, takich jak wyrwy w chodniku. Zapory często są one montowane na autostradach i drogach ekspresowych, gdy buduje się dodatkowe odcinki trasy. Jakie są rodzaje tych elementów?
Do wygradzania robót drogowych – zapory U-20
Pierwszą grupę produktów stanowią zapory typu U-20, używane wszędzie tam, gdzie zachodzi konieczność wyznaczania terenu pod roboty drogowe prowadzone na pasie ruchu.
Wyróżnia się trzy główne podtypy zapór U20. Do wygradzania obszarów wzdłuż jezdni są przeznaczone elementy U-20a, natomiast do wygrodzeń poprzecznych przeznaczone są U-20b. Natomiast trzeba pamiętać o tym, że w tym pierwszym przypadku nie można stosować przerw w ciągu zapór.
Ostatnim podtypem jest zapora U-20c, którą stawia się w celu wygradzania miejsc robót prowadzonych na chodnikach, ciągach pieszych, pieszo–rowerowych lub na ścieżkach rowerowych. W takich przypadkach krawędź dolnego pasa zapory musi znajdować się na wysokości około 0,3 m nad poziomem nawierzchni.
Zapory drogowe U-20 trzeba rozlokować na wysokości od 0,9 m do 1,1 m, dokonując pomiarów od poziomu nawierzchni drogi do górnej krawędzi zapór.
Jeszcze jednak ważna rzecz: w terenie zabudowanym trzeba zwracać uwagę na to, by dana zapora drogowa, którą umieszcza się bezpośrednio na skrzyżowaniu dróg, nie ograniczała widoczności uczestnikom ruchu.
Jaka jest charakterystyka techniczna zapór U-20? Są to zwykle artykuły wyprodukowane z blachy stalowej ocynkowanej ogniowo. Mają orientacyjną grubość 1,25 mm i dają się zaginać na całym obwodzie. Z kolei lico jest wykonane z folii odblaskowej.
Lekka zapora drogowa ostrzegająca
Kolejnym typem zapory jest zapora wykonana z tworzywa sztucznego VARIO, cechująca się bardzo lekką konstrukcją, którą da się łatwo przenosić (nawet w pojedynkę), i na której można montować różnego rodzaju lampy ostrzegawcze (np. migające).
Są to wytrzymale wzdłużne i poprzeczne wygrodzenia wykorzystujące podstawy do znaków, które zapewniają sprawne i szybkie łączenie na specjalne jarzma. Zapora i dolna listwa wyklejona jest folią I lub II generacji.
Zapora drogowa do odgrodzenia terenu zamkniętego
Ostatnim omawianym w tym artykule rodzajem zapory drogowej jest barierka wykonana z tworzywa sztucznego NAVIGATOR, przeznaczona do oddzielania terenu zamkniętego od ruchu pieszego lub samochodowego. Idealna do zastosowania w terenie.
Ta barierka ma bardzo charakterystyczną metodę wytwarzania – formowana jest techniką rozdmuchu. Wykonuje się ją z polietylenu o wysokiej gęstości – wyjaśnia specjalista z firmy ADROS.
W wielu przypadkach na danym terenie zamkniętym wykonuje się niebezpieczne prace budowlane i instalatorskie. Ten typ zapory gwarantuje bezpieczeństwo pracowników i wszystkich innych osób, które realizują daną inwestycję.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana