Rodzaje napędów w ładowarkach czołowych
Ładowarki czołowe, to maszyny, bez których żadna większa budowa nie byłaby możliwa. Mało tego, coraz częściej wykorzystywane są w gospodarstwach rolnych, m.in. dzięki możliwości doposażenia ich w TUZ, WOM i zaczep transportowy. Oprócz mocy silnika, pojemności łyżki czy wyposażenia, ładowarki czołowe mogą różnić się jeszcze jednym istotnym elementem - rodzajem napędu. Najczęściej stosowane to napęd hydrauliczny oraz mechaniczny.
Cechy napędu hydraulicznego
Hydrauliczny układ przeniesienia napędu na koła, wykorzystuje do tego zadania olej hydrauliczny znajdujący się w zamkniętym obiegu. To energia sprężonej cieczy odpowiada za napęd koła poprzez wykorzystanie silników umieszczonych w kołach. Napęd ten składa się z pompy o zmiennym wydatku i kierunku tłuczenia, wspomnianych silników oraz węży/rur łączących wymienione elementy. Inne składowe to aparatura sterująca, chłodnica i zbiornik oleju.
-Istotną cechą i zaletą tego rozwiązania, jest doskonałe przeniesienie energii napędowej w porównaniu do układu mechanicznego. To umożliwia bardziej precyzyjne manewry, płynne skręcanie, przyśpieszanie i zwalnianie - wyjaśnia przedstawiciel firmy Kunert.
Kolejną korzyścią wynikającą z zastosowania napędu hydraulicznego, jest mniejsze spalanie paliwa - nawet do 25% w porównaniu do rozwiązania mechanicznego. Warto także wspomnieć o tym, że po zdjęciu nogi z gazu, maszyna zachowuje się, jakby zaciągnięto hamulec ręczny.
Cechy napędu mechanicznego
Tego rodzaju maszyny, są rzadziej spotykane, jednak wciąż cieszą się zaufaniem. Napęd mechaniczny charakteryzuje się przede wszystkim znaczną odpornością na warunki zewnętrzne. W przeciwieństwie to rozwiązania hydraulicznego, przełożenie energii nie jest uzależnione od właściwości cieczy, a w przypadku mrozów może to mieć kluczowe znaczenie. Ze względu na stałe przełożenia, jego wadą jest mniejsza precyzja i płynność ruchu maszyny, jednak to nie powinno stanowić wielkiego problemu, ponieważ rzadko wymagana jest znaczna precyzja wykonywanych prac takim sprzętem.
Części zamienne do maszyn omawianych w artykule, różnią się od siebie ceną. Można tutaj wskazać przewagę układu mechanicznego, którego elementy są tańsze i mniej wrażliwe na uszkodzenia. W napędzie hydraulicznym pracującym pod dużym ciśnieniem łatwo o zerwanie węża czy zanieczyszczenie oleju i uszkodzenie pompy - ten problem nie dotyczy rozwiązania mechanicznego.
Jaki zatem napęd wybrać?
To pytanie trudne, a odpowiedź na nią uzależniona jest od potrzeb i specyfiki prac, jakie mamy zamiar wykonywać ładowarką. W większości zadań sprawdzą się maszyny zarówno z napędem hydraulicznym, jak i mechanicznym, jednak nie da się zaprzeczyć, że w rozwiązaniach tych występują pewne różnice. Układ mechaniczny, polecany jest do prac w ciężkich warunkach na grząskim terenie. Potrafi on przenosić większe ciężary niż ten hydrauliczny. Z kolei ten napędzany ciśnieniem oleju, jest bardziej precyzyjny, maszyna, która go wykorzystuje, spala mniej paliwa i wydaje się bardziej komfortowy podczas użytkowania. Należy zatem wziąć kilka czynników pod uwagę, przed zakupem wymarzonej ładowarki.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana