Rodzaje kruszyw drogowych
Mało kto zastanawia się, z czego powstają drogi i ulice, którymi codziennie się poruszamy. W rzeczywistości różnorodność kruszyw drogowych jest naprawdę ogromna – począwszy od żwiru, kończąc na pospółce. Niektóre materiały są pochodzenia naturalnego, inne zaś należą do przetworzonych odpadów poprodukcyjnych i wydobywczych. Co warto o nich wiedzieć i jak przedstawia się ich podział?
Kruszywa drogowe – jaki jest podstawowy podział?
Kruszywa należą do sypkich materiałów mineralnych lub organicznych. Podstawowym kryterium ich podziału jest źródło powstania – mogą być naturalne lub sztuczne.
-
Kruszywa pochodzenia naturalnego – powstają z rozdrobionych skał, które uległy rozpadowi w wyniku erozji lub procesów mechanicznych. Takie kruszywa drogowe są z reguły dodatkowo obrabiane, czyli przesiewane i płukane. Dzięki temu charakteryzują się większą czystością i wydajnością. Ten materiał jest zbierany z kopalni, rzek i jezior, jak na przykład żwir lub tłuczeń.
-
Kruszywa pochodzenia sztucznego – wiele odpadów z produkcji górniczej i hutniczej otrzymuje drugie życie. Takie pozostałości nierzadko są wykorzystywane do budowy i podbudowy dróg. Te pochodzenia mineralnego z recyklingu różnią się rozmaitą grubością ziaren. Kruszywa są odpowiednio oczyszczalne i sprawdzane pod kątem jakości. Muszą spełniać określone standardy i normy.
Zarówno tworzywa sztuczne i naturalne są chętnie stosowane do budowy dróg. Które z nich cieszą się największą popularnością?
Najpopularniejsze kruszywa drogowe
Jednym z takich tworzyw jest żwir. Składa się z przeróżnych minerałów i skał, a w budownictwie najchętniej używa się tego o średnicy do 63 mm. Wydobywany w żwirowniach lub z dna rzek, bywa chętnie wykorzystywany do wylewek betonowych.
– Kolejnym cennym kruszywem jest piasek o różnych odmianach. Dzieli się na kilka gatunków – szczególnie płukany jest nierzadko stosowany w budownictwie drogowym. Nieco podobna do niego jest pospółka, która ze względu na właściwości zagęszczające znajduje zastosowanie w budowie i remoncie dróg gruntowych, leśnych i polnych – podkreśla specjalista z firmy NIWEL-KOP.
Inne kruszywa drogowe to grysy i tłuczeń. Te pierwsze rozdrabniane mechanicznie, są stosowane do wykonania betonów asfaltowych oraz mieszanek mineralno-asfaltowych. Tłuczeń zaś, podobnie jak grys, powstaje z rozdrobnienia skał litych i wykorzystuje się go do produkcji nawierzchni kolejowych, drogowych i betonów. Wytrzymałe na ścieranie, ściskanie oraz inne uszkodzenia mechaniczne, można wygodnie kupić w wyspecjalizowanych przedsiębiorstwach.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana