Artykuł sponsorowany

Moduły LED do oświetlania półek i gablot sklepowych

Moduły LED do oświetlania półek i gablot sklepowych

Sposób prezentowania towarów na półkach i w gablotach sklepowych ma ogromne znaczenie dla przyciągnięcia uwagi klientów, ale oprócz atrakcyjnego ułożenia akcesoriów, podstawowe znaczenie ma ich bezpośrednie oświetlenie. Jednym z najchętniej stosowanych obecnie systemów iluminacji w ekspozycjach handlowych są liniowe moduły LED, które doskonale sprawdzają się przy każdym asortymencie – czy to produktach ekskluzywnych, czy masowych.

Doświadczeni projektanci powierzchni handlowych najczęściej rezygnują dziś z mocnych świateł podsufitowych i silnego rozjaśniania całych sklepów na rzecz iluminacji miejscowych, skupionych na podkreślaniu zalet konkretnych produktów. Ta zmiana wymaga lepszego oświetlenia regałów, półek sklepowych czy stoisk i dotyczy zarówno wielkopowierzchniowych przestrzeni handlowych, jak i małych sklepów.

– Kupowanie to nie tylko zaspokajanie podstawowych potrzeb, ale także działanie, które ma podłoże emocjonalne i zmysłowe, a jednym z podstawowych czynników wpływających na podświadome motywacje jest gra świateł – mówi specjalista z firmy FREI specjalizującej się projektowaniu i wykonywaniu systemów oświetlenia dla placówek handlowych . – Badając to zjawisko specjaliści od psychologii marketingu przekonali się, że na decyzje kupujących mocniej działa dobre oświetlenie konkretnego produktu lub grupy produktów niż silne światła rozproszone po całej powierzchni handlowej. Zdecydowaną większość iluminacji w nowoczesnych sklepach jest obecnie projektowana zgodnie z tą zasadą.

 

Instalacje z taśm ledowych

Ten sposób prezentacji towarów wymaga jednak odpowiednich instalacji świetlnych montowanych na regałach, półkach czy w gablotach sklepowych. Tradycyjne rozwiązania, np. żarówki żarowe, słabo się do tego nadawały, bo wytwarzały zbyt dużo ciepła podczas świecenia. Wpływało to niekorzystnie na wiele produktów, m.in. skracało to trwałość artykułów spożywczych, które przy okazji szybciej także traciły swój świeży, apetyczny wygląd. Poza tym wykluczało to niektóre rodzaje materiałów wrażliwych na temperatury, z których budowane były meble ekspozycyjne.

Doskonałym rozwiązaniem tych problemów okazały się nowoczesne diody świetlne LED, które prawie całą pobraną energię zamieniają w światło i wytwarzają przy tym tylko minimalne ilości ciepła. Zużywają dzięki temu dużo mniej energii od tradycyjnych żarówek, a wielką ich zaletą okazała się także możliwość tworzenia z nich różnych rodzajów instalacji. Jednym z takich systemów oświetlenia są liniowe moduły LED, które doskonale nadają się do oświetlania małych fragmentów przestrzeni sklepowych, takich właśnie jak półki czy gabloty. Są one wytwarzane w postaci wąskich taśm z wieloma punktami świetlnymi, a ich długość w zasadzie jest nieograniczona, ponieważ można je łączyć ze sobą. Są także bardzo łatwe w montażu – dokleja się je lub przytwierdza wkrętami przy użyciu prostych narządzi. Zalecanym systemem mocowania jest umieszczenie ich w aluminiowych profilach, co zwiększa ich trwałość, a przy okazji metalowa obudowa przejmuje z diod te drobne ilości ciepła, które one wytwarzają – dzięki temu system nie nagrzewa się i może bardzo długo pracować bez awarii. To bardzo istotna zaleta w instalacjach, które muszą często pracować 24 godziny na dobę. Projektanci cenią także liniowe moduły LED, ponieważ łatwo montuje się je w taki sposób, aby lampy i taśmy były niewidoczne dla oczu klienta.

 

Zasady oświetlania półek sklepowych

Projektowanie systemów oświetlenia nastawionych na rozjaśnianie konkretnych produktów jest skomplikowanym zadaniem. Sklepy szczególnie dbające o atrakcyjny wygląd powierzają je profesjonalistom. Każdy projekt jest inny, a specjaliści na różne sposoby mogą tworzyć atrakcyjne iluminacje. Podajemy jednak poniżej kilka podstawowych zasad, którymi kierują się specjaliści, tworząc instalacje ledowe dla półek i gablot sklepowych.

  • Towar nie może leżeć w cieniu. Oświetlenie tylko jednej półki spowoduje, że sąsiednia pogrąży się w cieniu. Taki rozkład świateł oznacza, że produkty z miejsca potraktowanego gorzej, będą się także trudniej sprzedawały. Najlepiej oświetlić oddzielnie każdą półkę.
  • Światła należy kierować na produkty, aby pokazać je jak najwyraźniej. Promienie nie powinny uciekać na boki, a w żadnym wypadku nie mogą razić klientów.
  • Oświetlenie półek musi być mocniejsze od światła górnego. W ten sposób artykuły są właściwie wyróżnione i przyciągają uwagę, a klienci zbliżając się do ekspozycji, nie rzucają cienia.
  • Instalacja powinna być niewidoczna, a lampy i akcesoria ledowe należy ukryć przed oczami klientów. Wyjątkiem są sytuacje, gdy atrakcyjnie wyglądające projektory są wkomponowane w ekspozycję.

 

Charakterystyka oświetlenia ledowego

Wielką zaletą oświetlenia ledowego jest możliwość dobierania odpowiedniej charakterystyki świateł do prezentowanego towaru i charakteru wystawy. Liniowe moduły LED i inne lampy emitują światła o wszystkich zakresach temperatury barwowej, dzięki czemu mogą dawać promienie w tonacjach ciepłych, neutralnych lub zimnych. Projektanci świateł doskonale wiedzą, że np. białe alkohole powinny być prezentowane w świetle zimnym, a większość świeżych owoców w barwach ciepłych.

Niektóre produkty wymagają światła o bardzo wysokim współczynniku oddawania barw CRI (np. biżuteria czy obuwie), a przy innych ekspozycjach można sobie pozwolić na lampy niższej jakości, które są oczywiście tańsze. Ważna jest także odpowiednio dobrana moc żarówek, którą dla źródeł ledowych podaje się w lumenach (lm) – nie może być ani za mocna, ani za słaba. Przyjmuje się, że dla półek sklepowych powinna ona wahać się w przedziale między 500 a 1000 lm. Inżynierowie świateł dobierają także dla każdej ekspozycji źródła emitujące promienie o odpowiednich kątach padania.

Stworzenie atrakcyjnej iluminacji z dobrze oświetlonymi półkami i gablotami to trudne i odpowiedzialne zadanie, ale realizacja ma istotny wpływ na opinię klientów o sklepie oraz ich decyzje zakupowe. Doświadczeni specjaliści są w stanie światłami wyraźnie zwiększyć zainteresowanie artykułami, dlatego warto korzystać z usług profesjonalistów.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.