Jakie wymagania powinno spełniać oświetlenie w biurze?

Zgodnie z artykułem 207 § 2 Kodeksu pracy pracodawca zobowiązany jest do ochrony życia i zdrowia pracowników za sprawą zapewnienia im higienicznych oraz bezpiecznych warunków pracy. Dlatego też właściciel firmy odpowiedzialny jest za właściwe oświetlenie biura, które powinno spełniać parametry zgodne z Polskimi Normami.
Jakie przepisy regulują parametry oświetlenia stosowanego w biurze?
Przepisy związane z oświetleniem pomieszczeń biurowych zawarte są przede wszystkim w normie PN-EN 12464-1:2012 - Światło i oświetlenie. Oświetlenie miejsc pracy część 1. Dodatkowo wymogi związane z nim znaleźć można także we wspomnianym już we wstępie Kodeksie pracy oraz rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. To właśnie z tymi dokumentami należy więc zapoznać się przed zleceniem prac związanych z wykonaniem instalacji oświetleniowej firmom takim jak oferująca w Gdańsku usługi elektryczne Led-Lab. Dzięki temu można będzie mieć nie tylko pewność, że biuro będzie oświetlone zgodnie z przepisami, ale także w taki sposób, by zapewniało pracownikom odpowiedni komfort pracy.
Jaką barwę światła powinno mieć oświetlenie biurowe?
Dobierając oświetlenie do biura należy przede wszystkim zwrócić uwagę na jego barwę światła. Powinna być ona zgodnie z wymienionymi powyżej aktami prawnymi i normami jak najbardziej zbliżona do światła dziennego. Dlatego też w przypadku biur najlepszym rozwiązaniem są lampy emitujące oświetlenie temperaturze barwowej 4000 K. Nie powoduje ono bowiem znużenia i nie wpływa negatywnie na koncentrację, a także nie zafałszowuje odbioru barw.
Jakie natężenie powinno mieć oświetlenie w biurze?
Poza odpowiednią barwą światła w biurze istotne jest także jego natężenie. Dlatego też w przypadku jakichkolwiek awarii oświetlenia należy niezwłocznie zlecić jego naprawy elektryczne. Zgodnie z normą PN-EN 12464-1 natężenia światła musi wynosić:
200 lx w archiwach i magazynach,
300 lx w recepcjach, pomieszczeniach do kserowania dokumentów i segregowniach,
500 lx na stanowiskach pracy, gdzie wykonywane jest pisanie ręczne, czytanie, a także w salach konferencyjnych i stanowiskach komputerowych,
750 lx na stanowiskach pracy, gdzie wykonywane są rysunki techniczne i opracowywana jest dokumentacja.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Insaco Zakład usługowo-handlowy Andrzej Duda
Wodociągowe, kanalizacyjne przedsiębiorstwa
woj. pomorskie76-200 Słupsk, św. Klary z Asyżu 9
-
MSM Profesja - Elektryk, instalacje elektryczne, inteligentne domy
Instalacje elektryczne - usługi
woj. dolnośląskie55-033 Nadolice Wielkie, Jaworowa 15