Jakie wymagania powinno spełniać oświetlenie w biurze?
Zgodnie z artykułem 207 § 2 Kodeksu pracy pracodawca zobowiązany jest do ochrony życia i zdrowia pracowników za sprawą zapewnienia im higienicznych oraz bezpiecznych warunków pracy. Dlatego też właściciel firmy odpowiedzialny jest za właściwe oświetlenie biura, które powinno spełniać parametry zgodne z Polskimi Normami.
Jakie przepisy regulują parametry oświetlenia stosowanego w biurze?
Przepisy związane z oświetleniem pomieszczeń biurowych zawarte są przede wszystkim w normie PN-EN 12464-1:2012 - Światło i oświetlenie. Oświetlenie miejsc pracy część 1. Dodatkowo wymogi związane z nim znaleźć można także we wspomnianym już we wstępie Kodeksie pracy oraz rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. To właśnie z tymi dokumentami należy więc zapoznać się przed zleceniem prac związanych z wykonaniem instalacji oświetleniowej firmom takim jak oferująca w Gdańsku usługi elektryczne Led-Lab. Dzięki temu można będzie mieć nie tylko pewność, że biuro będzie oświetlone zgodnie z przepisami, ale także w taki sposób, by zapewniało pracownikom odpowiedni komfort pracy.
Przeczytaj również: Rodzaje oznakowania drogowego
Jaką barwę światła powinno mieć oświetlenie biurowe?
Dobierając oświetlenie do biura należy przede wszystkim zwrócić uwagę na jego barwę światła. Powinna być ona zgodnie z wymienionymi powyżej aktami prawnymi i normami jak najbardziej zbliżona do światła dziennego. Dlatego też w przypadku biur najlepszym rozwiązaniem są lampy emitujące oświetlenie temperaturze barwowej 4000 K. Nie powoduje ono bowiem znużenia i nie wpływa negatywnie na koncentrację, a także nie zafałszowuje odbioru barw.
Przeczytaj również: Jak dobrać odpowiedni przekrój przewodów?
Jakie natężenie powinno mieć oświetlenie w biurze?
Poza odpowiednią barwą światła w biurze istotne jest także jego natężenie. Dlatego też w przypadku jakichkolwiek awarii oświetlenia należy niezwłocznie zlecić jego naprawy elektryczne. Zgodnie z normą PN-EN 12464-1 natężenia światła musi wynosić:
Przeczytaj również: Najważniejsze przepisy dotyczące nadzoru budowlanego
200 lx w archiwach i magazynach,
300 lx w recepcjach, pomieszczeniach do kserowania dokumentów i segregowniach,
500 lx na stanowiskach pracy, gdzie wykonywane jest pisanie ręczne, czytanie, a także w salach konferencyjnych i stanowiskach komputerowych,
750 lx na stanowiskach pracy, gdzie wykonywane są rysunki techniczne i opracowywana jest dokumentacja.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana