Jakie rodzaje asfaltów drogowych można wyróżnić?
Asfalt to materiał, który służy między innymi do przygotowania mieszanki mineralno-asfaltowej, mającej szerokie zastosowanie w drogownictwie. W zależności od rodzaju tworzonej drogi wspomniana mieszanka może pełnić funkcję warstwy podbudowy zasadniczej, warstwy wzmacniającej, warstwy wyrównawczej, a także warstwy ścieralnej i wiążącej. Warto przy tym wiedzieć, że od rodzaju związków mineralnych i asfaltu zależy w dużej mierze jakość przygotowywanej nawierzchni, dlatego projektanci wybierają materiały o określonych parametrach technicznych. Jakie gatunki mieszanek asfaltowych można zatem wyszczególnić?
O asfalcie słów kilka
Zanim przedstawimy rodzaje asfaltów dostępnych na krajowym rynku, warto wiedzieć, czym tak naprawdę jest ten materiał. Przede wszystkim jest to mieszania wielkocząsteczkowych węglowodorów i związków heterocyklicznych, które tworzą układ koloidalny. Zawiera on żywice, oleje oraz asfalteny – brązowe bądź czarne substancje o temperaturze mięknienia około 150÷200°C – gwarantujące wysokie właściwości wiążące. Konsystencja asfaltu produkowanego z pozostałość próżniowej uzyskiwanej podczas przeróbki ropy naftowej jest stała lub półstała, a materiał ten nadaje się do tworzenia dróg wtedy, kiedy zostanie wymieszany z różnymi minerałami. Rodzajów nawierzchni asfaltowych jest zaś wiele, a ich przygotowaniem zajmują się specjalistyczne firmy. Doskonałym przykładem jest przedsiębiorstwo robót drogowych BET-POL z Rybnika.
Przeczytaj również: Zagęszczarki na placach budów
Asfalty drogowe i ich parametry techniczne
Asfalty drogowe można podzielić między innymi ze względu na ich parametry techniczne, a na nie bacznie zwracają uwagę projektanci oraz wykonawcy dróg. Każdy planowany do wykorzystania asfalt musi zatem przechodzić liczne badania laboratoryjne wedle określonych procedur badawczych. Sprawdzanymi właściwościami są zaś:
Przeczytaj również: Na czym polega niwelacja terenu przed budową domu jednorodzinnego?
penetracja asfaltu według normy PN-EN 1426:2009P,
temperatura mięknienia z wykorzystaniem metody Pierścień i Kula według normy PN-EN 1427:2009P,
temperatura łamliwości z wykorzystaniem metody Fraassa według normy PN-EN 12593:2009P,
temperatura zapłonu z wykorzystaniem metody Clevelanda według normy PN-EN ISO 2592:2008P,
starzenie asfaltu z wykorzystaniem metody RTFOT według normy PN-EN 12607-1:2009P,
starzenie asfaltu z wykorzystaniem metody TFOT według normy PN-EN 12607-2:2010P,
starzenie asfaltu z wykorzystaniem metody PAV według normy PN-EN 14769:2012E.
Podstawowy podział asfaltów drogowych
Na podstawie zebranych informacji dotyczących składu asfaltu oraz jego właściwości fizykochemicznych można rozróżnić kilka podstawowych jego rodzajów. Polskie i europejskie normy wymieniają zatem cztery typy asfaltów drogowych:
Przeczytaj również: Jak powstaje asfalt kładzenia na zimno?
Asfalt drogowy w podgatunkach 20/30; 35/50; 50/70; 70/100; 100/150; 160/220 według normy PN-EN 12591:2010.
Asfalt drogowy twardy w podgatunkach 10/20; 15/25 według normy PN-EN 13924:2009.
Asfalt wielorodzajowy w podgatunkach MG 20/30-63/72; MG 35/50-57/66; MG 50/70-54/63 według normy prEN 13924-2.
Asfalt drogowy modyfikowany polimerami w podgatunkach 10/40-65; 25/55-60; 45/80-55; 45/80-65; 65/105-60; 90/150-45; 120/200-40 według normy PN-EN 14023:2011.
Jeśli chodzi o gotowe do układania typy asfaltów połączonych już z różnymi minerałami, wyróżnić można asfalty prasowane, asfalty płytowe, asfalty lane, asfalty piaskowe, asfalty tłuczniowe, betony asfaltowe, a także macadam asfaltowy. Tym samym technologii wykonywania dróg z nawierzchniami asfaltowymi jest wiele, a o ich doborze decyduje wiele indywidualnie rozpatrywanych czynników.
Rodzaje nawierzchni asfaltowych
Nawierzchnie asfaltowe można podzielić na kilka rodzajów, biorąc pod uwagę przede wszystkim ich parametr odkształcalność. Według niego wyróżnić można:
nawierzchnie sztywne — taka konstrukcja odkształca się sprężyście pod wpływem działania obciążeń, a przykładem takiej nawierzchni jest ta z użyciem nie tylko asfaltu, ale też betonu cementowego,
nawierzchnie półsztywne — są to nawierzchnie na podbudowie,
nawierzchnie podatne — ich konstrukcja odkształca się plastycznie pod wpływem działania wszelkich obciążeń, są to brukowce, a także nawierzchnie tłuczniowe.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana