Jakie kruszywa stosuje się przy budowie dróg?

Budowa infrastruktury drogowej bądź jej rewitalizacja jest sporym przedsięwzięciem, wymagającym nie tylko sporej wiedzy i doświadczenia, specjalistycznego sprzętu czy nakładów finansowych, ale też zastosowania odpowiednich materiałów. Mowa o kruszywie, jakie wykorzystywane jest do budowy dróg. W tym artykule przedstawiamy podstawową klasyfikację kruszywa do budowy dróg oraz wymogi, jakim materiały te muszą sprostać.
Rodzaje kruszyw wykorzystywane do budowy dróg
Zasadniczo kruszywa drogowe podzielić można na kruszywo naturalne oraz sztuczne. Te pierwsze dodatkowo można podzielić na łamane oraz żwirowe, biorąc pod uwagę sposób ich pozyskiwania. Kruszywa łamane pozyskuje się w kopalniach bądź wydobywa z dna jezior i rzek. Kruszywa żwirowe to te, które powstają na skutek procesów erozyjnych skał litych prowadzące do ich rozdrobnienia. Do naturalnych materiałów należą m.in. żwir, tłuczeń, grys oraz kliniec. Natomiast kruszywa sztuczne to górnicze oraz hutnicze odpady poprodukcyjne, które poddaje się recyklingowi i specjalnej obróbce termicznej. Do kruszywa pochodzenia sztucznego zalicza się np. gralit, keramzyt lub łupkoporyt.
Jak tłumaczy specjalista z firmy EM TRADE Development, równie istotną klasyfikacją kruszywa drogowego jest jego podział ze względu na wielkość ziaren. Tu wyróżnić można: kruszywa drobne (ziarna do 4 mm), grube (ziarna od 2 do 4 mm), kruszywa o uziarnieniu ciągłym (ziarna do 63 mm), kruszywa naturalne (ziarna do 8 mm) oraz tzw. wypełniacze, których wielkość nie przekracza 0,063 mm.
Jakie wymogi muszą spełniać kruszywa budowlane?
Infrastruktura drogowa, zważywszy na intensywną eksploatację, musi spełniać szereg norm i wymogów, aby zapewnić jej użytkownikom bezpieczeństwo. Kruszywa drogowe mają w tej kwestii kluczowe znaczenie – muszą spełniać określone wymogi jakościowe, charakteryzować się wysokim współczynnikiem tarcia, odpowiednim poziomem wytrzymałości oraz odpornością na oddziaływania mechaniczne czy niekorzystne działanie warunków atmosferycznych. Każdorazowo rodzaj kruszywa, jego wielkość, gęstość objętościowa czy gatunek powinny być dobierane do specyfiki użytkowania danej drogi oraz terenu, na którym się znajduje.
Dopiero optymalne połączenie kruszywa drogowego o określonych właściwościach fizycznych oraz ich właściwe rozprowadzenie pozwala na budowę drogi, która pozostanie stabilna bez względu na warunki eksploatacyjne i atmosferyczne. W końcu to one stanowią od 90 do nawet 100% warstw zasadniczych oraz warstw pomocniczych infrastruktury drogowej.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Webac Sp. z o.o. Hydroizolacje
Budowlane materiały - izolacyjne
woj. mazowieckie03-994 Warszawa, Wał Miedzeszyński 646
-
Hurtownia Kostki Brukowej Marek Michalak
Budowlane materiały - bruk, elementy betonowe
woj. wielkopolskie61-312 Poznań, Ostrowska 358
-
Bolesławieckie Zakłady Materiałów Ogniotrwałych Sp. z o.o.
Ogniotrwałe materiały
woj. dolnośląskie59-700 Bolesławiec, Kościuszki 8
-
Paszkowiak Firma Jarosław Paszkowiak
Tworzywa sztuczne
woj. wielkopolskie64-113 Kąkolewo, Okrężna 7