Jakie kruszywa stosuje się przy budowie dróg?
Kruszywo to podstawowy surowiec wykorzystywany w budownictwie drogowym. Jego właściwości sprawiają, że znajduje on zastosowanie do budowy dróg, autostrad czy parkingów. Budownictwo drogowe jest jednym z głównych odbiorców kruszyw mineralnych, które stanowią około 90 procent zużywanych surowców i materiałów do budowy dróg. Dowiedz się, jakie kruszywa stosowane są przy budowie dróg!
Jakie kruszywa znajdują zastosowanie w budownictwie drogowym?
Kruszywa drogowe są powszechnie stosowane do budowy dróg i autostrad, dla których ze względu na dużą liczbę węzłów, wiaduktów i nasypów, zużywane są duże ilości surowca. Można je podzielić na:
- Kruszywa naturalne
Stanowią największą grupę wydobywanych i zużywanych surowców mineralnych. Powstają dzięki obróbce mechanicznej. Wśród nich wyróżnia się kruszywa drogowe żwirowe, tj. żwir, piasek i pospółka oraz kruszywa łamane. Do tej grupy surowców zalicza się kliniec, tłuczeń, gryz i kamień łamany.
- Kruszywa sztuczne
Mają pochodzenie mineralne, jednak poddawane są recyklingowi i obróbce termicznej. Dzięki temu procesowi powstaje np. keramzyt, łupkoporyt, glinoporyt czy żużel granulowany i paleniskowy. Kruszywa te otrzymywane są głównie z odpadów pohutniczych i pogórniczych. Stanowią alternatywę dla kruszyw naturalnych, które mają podobne właściwości.
- Kruszywa z recyklingu
Jest to szeroka gama materiałów pochodzących z przeróbki nieorganicznych materiałów. Kruszywa te powstają poprzez przeróbkę materiału uzyskanego z wyburzeń i przebudowy dróg. Najczęściej jest to beton rozbiórkowy. Ich jakość jest jednak dużo niższa niż kruszyw naturalnych i sztucznych.
Czym powinno się charakteryzować kruszywo do budowy dróg?
Podczas budowy dróg stosuje się kruszywa spełniające wszystkie normy budowlane. Szczegółowe wymagania dotyczące kruszyw mineralnych są określone m.in. w normach europejskich PN-EN. Im wyżej usytuowana jest warstwa konstrukcyjna drogi, tym większe standardy powinno spełniać dane kruszywo.
Jak zauważa przedstawiciel firmy Haldex z Katowic: wysoki standard wszystkich warstw konstrukcyjnych dróg i autostrad pozwala na uzyskanie trwałych nawierzchni, które cechują się równością, dobrą nośnością oraz odpornością na uszkodzenia i działanie czynników atmosferycznych.
Wybór kruszywa na drogi zależy od ich klasy i kategorii (autostrady, drogi krajowe, wojewódzkie czy powiatowe), parametrów technicznych i kategorii ruchu. Dobrej jakości kruszywo do budowy dróg powinno być odporne na ścieranie, porowate, nasiąkliwe oraz mrozoodporne.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana