Jak skonstruować kosztorys budowlany do kredytu hipotecznego? Oto kilka praktycznych rad
Przed budową domu warto oszacować, ile wyniesie cała inwestycja. Na pewno muszą zrobić to osoby, które ubiegają się o kredyt hipoteczny na sfinansowanie swojej inwestycji. Bank będzie wymagał od nich kosztorysu budowlanego, z którego będzie wynikało, ile pieniędzy i na jaki cel zostanie przeznaczonych. Podpowiadamy, jak skonstruować taki kosztorys, aby został zaakceptowany przez doradcę oraz analityka.
Co to jest kosztorys budowlany do kredytu hipotecznego?
Kosztorys budowlany to szczegółowy dokument, który określa przewidywane koszty związane z budową domu. Zazwyczaj obejmuje on nie tylko koszt materiałów i robocizny, ale także inne wydatki na wynajem sprzętu, opłaty administracyjne czy prace wykończeniowe z podziałem na cztery główne etapy budowy (od stanu zero do stanu zamkniętego).
Przeczytaj również: Nowoczesne metody tworzenia kosztorysów budowlanych
Bank wymaga kosztorysu budowlanego, aby oszacować wysokość kredytu hipotecznego potrzebnego do sfinansowania inwestycji oraz upewnić się, że planowana budowa mieści się w ramach możliwości finansowych kredytobiorcy.
Przeczytaj również: Co obejmuje kosztorys budowlany?
Jak podkreśla ekspert Blog Kredytowy, kosztorys budowlany do kredytu hipotecznego powinien być możliwie najbardziej precyzyjny, gdyż na jego podstawie bank może decydować o udzieleniu kredytu oraz jego wysokości. Zbyt ogólnikowy lub nierealistyczny kosztorys może zrodzić wątpliwości wśród analityków bankowych, co może opóźnić proces decyzyjny lub skutkować odmową udzielenia kredytu.
Przeczytaj również: W jaki przypadkach wykonuje się ekspertyzy budowlane?
Co należy ująć w kosztorysie budowy domu do kredytu?
Jeśli zastanawiasz się, jak zrobić kosztorys budowlany dla banku, skorzystaj z poniższych podpowiedzi. Ujęliśmy w punktach najważniejsze informacje, których nie może zabraknąć w tym dokumencie.
Szczegółowy opis prac budowlanych – podział na poszczególne etapy budowy, na które składają się np. roboty ziemne, wznoszenie elementów konstrukcyjnych budynku, układanie instalacji.
Szacunkowe koszty materiałów budowlanych – zarówno materiały podstawowe, takie jak cegły, beton czy dachówki, jak i elementy wykończeniowe, np. farby, panele podłogowe czy glazurę. Ceny nie powinny odbiegać od stawek rynkowych, a można je skonsultować ze swoimi wykonawcami. Dobrym pomysłem jest weryfikacja swoich obliczeń z raportami np. Sekocenbud.
Koszty robocizny – tu również kieruj się takimi wskaźnikami, jak stawki w regionie, mediana wynagrodzeń, najniższa krajowa. Skontaktuj się z kilkoma wykonawcami z regionu i poproś o przykładowe wyceny, a uzyskane ceny wyśrodkuj.
Koszty dodatkowe + rezerwa budżetowa – budowa domu zazwyczaj pochłania więcej pieniędzy, niż inwestor zakładał na początku. Ujmij w kosztorysie opłaty administracyjne, koszty związane ze zużyciem mediów czy wypożyczeniem sprzętu. Dolicz do tego w ramach zapasu 10-15%.
Jakie dokumenty należy dostarczyć do banku?
Sam kosztorys budowy domu dla banku to jeszcze za mało. Owszem, bez tego dokumentu trudno w ogóle marzyć o pozyskaniu finansowania, ale oprócz samego kosztorysu budowlanego, bank będzie wymagał od Ciebie innych dokumentów, takich jak:
projekt budowlany,
decyzję o pozwoleniu na budowę,
wstępne umowy z wykonawcami (jeśli zostały zawarte),
dokumenty potwierdzające posiadanie wkładu własnego (np. akt własności działki).
Przygotowanie rzetelnego kosztorysu budowlanego do kredytu hipotecznego i innych dokumentów bywa sporym wyzwaniem. Dlatego, jeśli nie jesteś pewien, czy poradzisz sobie sam z tym wyzwaniem, możesz poszukać firmy, które zajmują się tym profesjonalnie. Dobrym pomysłem będzie też konsultacja z rzeczoznawcą majątkowym czy niezależnym doradcą.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana