Frezowanie asfaltu krok po kroku
Frezowanie asfaltu to proces, który umożliwia przeprowadzenie remontu przez usunięcie wierzchniej warstwy nawierzchni. Metoda to pozwala znacznie ograniczyć czas wyłączenia z ruchu odcinka drogi czy ulicy i zmniejszyć uciążliwość związaną z prowadzonymi pracami. Nowoczesne maszyny do asfaltu wyposażone są w podajniki, które przenoszą usuwany materiał bezpośrednio na samochody ciężarowe. Pozostałości prowadzonych robót są więc natychmiast usuwane i wywożone. Usuwane fragmenty nawierzchni mogą być po specjalnej obróbce ponownie wykorzystane jako materiał do budowy dróg, co zmniejsza liczbę powstających odpadów i przyczynia się do ochrony środowiska naturalnego. Na czym polega frezowanie asfaltu?
Frezowanie asfaltu – przebieg prac
Pierwszym etapem prac jest przygotowanie asfaltu poprzez oczyszczenie górnej warstwy powłoki ze starych elementów nawierzchni. W zależności od uszkodzeń stosuje się frezowanie płytkie (polegające na usuwaniu kolein) lub głębokie (sięgające poniżej warstwy ścieralnej). Eliminuje się wówczas każdego rodzaju deformacje, uszkodzenia, bruzdy i wyboje tak, aby następna warstwa asfaltu była jak najlepszej jakości. Przygotowania do frezowania asfaltu rozpoczynają się parę miesięcy przed tym, gdy na ulicę wyjadą frezarki. W miejscu, gdzie będą wykonywane prace, prowadzi się badania ruchu. W razie konieczności przygotowywany jest także projekt zmian w organizacji ruchu. Kilka tygodni przed frezowaniem przygotowuje się teren prac – wykonuje się niezbędne roboty brukarskie, wymienia krawężniki.
Przeczytaj również: Czy opłaca się remontować stary dach?
Następnym etapem jest frezowanie starej warstwy wiążącej i warstwy ścieralnej. Jeśli wymaga tego stan nawierzchni, frezuje się także warstwę zasadniczą i koryguje podbudowę pomocniczą. Po upływie kilkunastu godzin układana jest ponowna podbudowa. Następnym krokiem jest oczyszczenie nawierzchni i skropienie jej emulsją asfaltową zapewniającą właściwe połączenie między kolejnymi warstwami. Następnie układa się nową warstwę wiążącą, która stygnie do następnego dnia. Kolejnym etapem jest skropienie ułożonej warstwy wiążącej emulsją asfaltową, a następnie układanie nowej warstwy ścieralnej. Czas potrzebny na zastygnięcie nowo ułożonej warstwy zależy od zakresu robót i temperatury otoczenia. Ostatnim krokiem, tego samego dnia, jest rozpoczęcie nanoszenia oznakowania poziomego.
Przeczytaj również: Jak znaleźć dobrą firmę remontową?
Czy warto wykonywać frezowanie asfaltu?
Usuwanie asfaltu umożliwia realizację remontów, modernizacji i napraw bieżących w różnym zakresie. Stosując frezarki, można prowadzić zarówno naprawy bieżące, które polegają na punktowym zrywaniu asfaltu, jak i usuwać nawierzchnię z całej długości odcinka drogi. Bez względu na zakres planowanych prac swoboda doboru sprzętu umożliwia ograniczenie kosztów przez wymianę wyłącznie fragmentów, które tego wymagają.
Przeczytaj również: Czym są usługi wykończeniowe?
Jak mówi ekspert FREZBUD Wiesława Barwińskiego: Popularnym rozwiązaniem, które stosuje się przy usuwaniu asfaltu, jest frezowanie warstwy ścieralnej. Pozwala to na skuteczne usuwanie kolein i falistości bez potrzeby układania nowej warstwy nawierzchni. W przypadku dobrego stanu warstwy wiążącej i niezbyt dużych deformacji likwidacja kolein przez sfrezowanie wierzchniej części warstwy ścieralnej jest optymalnym rozwiązaniem. Ogranicza koszt remontu, a także skraca jego czas trwania, ponieważ droga może być oddana do użytku niemal natychmiast po ukończeniu frezowania.
Frezowanie asfaltu to proces, który jest niezwykle przydatny przy modernizacji i naprawach nawierzchni. Warto wybierać profesjonalne firmy, które oferują takie usługi. Wieloletnie doświadczenie i współpraca z najlepszymi wykonawcami robót drogowych to gwarancja rzetelnie wykonanej pracy.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana