Materiał Partnera

Elementy budowy nawierzchni kolejowych

Elementy budowy nawierzchni kolejowych

Z transportu kolejowego od wielu lat korzysta większa część populacji. Nie byłby jednak możliwy bez istnienia odpowiednich, niezwykle trwałych nawierzchni. Z definicji nawierzchnią kolejową jest konstrukcja przystosowana do przenoszenia na grunt obciążeń stałych oraz ruchomych. Jest to niezwykle skomplikowany system, którego stworzenie wymaga ogromu doświadczenia i wiedzy. Podpowiadamy, jak przebiega budowa nawierzchni kolejowych.

Z czego tak naprawdę składa się nawierzchnia kolejowa?

Podstawowym elementem nawierzchni kolejowej są stalowe szyny. Ich zadaniem jest wytyczenie toru jazdy środka transportu. Zazwyczaj mają długość 60, 75 lub nawet 120 metrów. Konstrukcję szyn ściśle określają normy europejskie, dlatego na terenie całej Unii wykorzystuje się praktycznie takie same konstrukcje. Zastosowanie najdłuższych szyn zmniejsza liczbę złączy, a tym samym przyspiesza budowę.

Kolejnym elementem nawierzchni kolejowych są systemy przytwierdzeń. Odpowiadają za nadanie torowi jazdy odpowiedniej szerokości, a także zapobiegają przesuwaniu się szyn.

Specjaliści z firmy Rem – Bud wyjaśniają: W Polsce najczęściej wykorzystuje się systemy przytwierdzeń typu SB. Wyróżniają się ogromną trwałością i niezawodnością, jednak muszą być montowane w nawierzchni podsypkowej na podkładach strunobetonowych.

W skład nawierzchni kolejowych wchodzą również podkłady, drewniane lub wykonane z elastomerów, ze względu na ochronę środowiska. To na nich układa się szyny – ręcznie lub suwnicami. Z kolei rozjazdy montuje się na specjalnych podrozjazdnicach strunobetonowych. Do nawierzchni kolejowych zalicza się także skrzyżowania.

W jaki sposób wykonuje się nawierzchnie kolejowe?

Każdy tor kolejowy ma swoje położenie w planie oraz profilu. Tor w planie jest złożony z odcinków prostych i krzywych, do których zalicza się również łuki z krzywymi przejściowymi. W skład toru w profilu wchodzą odcinki ulokowane w poziomie oraz na pochyleniu, czyli wszelkie wzniesienia i spadki. Są to również załomy profilu podłużnego. 

Solidne nawierzchnie kolejowe powstają dopiero po stworzeniu odpowiedniego podłoża, systemów odwadniających oraz małych obiektów architektonicznych. Budowę nawierzchni można przeprowadzać różnymi technikami, które odróżniają się stopniem mechanizacji, czyli użyciem maszyn i zmechanizowanego sprzętu. Układanie nowych torów kolejowych składa się z:

  1. skompletowania potrzebnych materiałów,
  2. zmontowania toru,
  3. wyładowania podsypki,
  4. usadowieniu kompletnego toru na podsypce,
  5. wyregulowania toru w poziomie i profilu,
  6. wyprofilowaniu podsypki.

Stworzone z największą precyzją i odpowiednią kolejnością torowiska będą pełnić swoją rolę nawet przez kilkadziesiąt lat.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję