Efekty działania soli na drogach
Karoseria naszego samochodu pełni niezwykle ważną funkcję – jest nie tylko estetycznym „opakowaniem” ale również osłoną dla znajdujących się po nią układów i części. Z drugiej strony jest ona również bardzo delikatna i podatna na różnego rodzaju czynniki zewnętrzne. W sezonie zimowym jednym z najważniejszych zagrożeń dla karoserii jest sól drogowa. Jakie są efekty jej kontaktu z metalowymi częściami samochodu?
Sól drogowa – skład i działanie
Powszechnie używana w czasie opadów śniegu, sól drogowa w dużym stopniu przypomina zwykłą sól kuchenną – większość, bo od 90 do 95% jej składu stanowi chlorek sodu, w pozostałych 5-10% mieści się woda oraz dodatki przeciwzbrylające. Jej główną właściwością jest to, że obniża ona temperaturę krzepnięcia wody. Oznacza to, w bardzo dużym skrócie, że woda zamarza w temperaturze niższej, niż standardowe 0 stopni C. Już w momencie zetknięcia się soli z lodem na jego powierzchni wytwarza się płynny roztwór, którego temperatura krzepnięcia to około -20 stopni. Żeby lód znajdujący się pod tym roztworem mógł zachować swoją strukturę, konieczne jest zatem, żeby temperatura otoczenia była niższa, niż temperatura krzepnięcia roztworu. Jeśli tak nie jest, lód zaczyna się topić. Właściwości soli drogowej używane są w zabezpieczaniu dróg i chodników przed śniegiem i lodem – posypana nimi powierzchnia zapewnia lepszą przyczepność kół samochodów i tym samym redukuje ryzyko poślizgów.
Jednak sól drogowa ma również pewną negatywną właściwość, a mianowicie zdolność do chłonięcia wody – mówi przedstawiciel firmy Rust Check – W sezonie zimowym, a więc czasie kiedy wilgotność powietrza jest wysoka, sól drogowa zawarta między innymi w tak zwanym błocie pośniegowym, może przenikać w zakamarki karoserii i innych metalowych elementów samochodu, tam się osadzać i ściągać w ten miejsca wilgoć. Skutkiem tego jest bardzo szybko rozwój korozji.
Jak sobie z tym poradzić?
Jeśli nie chcemy, żeby nasz samochód pod koniec sezonu zimowego był pokryty plamami korozji, powinniśmy odpowiednio przygotować go na długotrwały kontakt z solą drogową. Jak to zrobić? Wystarczy zaopatrzyć się w środek Rust Stop. Jego właściwością jest to, że skutecznie wypiera on wilgoć z miejsc, w które go zaaplikujemy – świetnie sprawdzi się w ochronie karoserii, zamków, a także złączy elektrycznych, jest całkowicie bezpiecznych dla powierzchni chromowanych i lakierowanych, nie brudzi pokrytych nim elementów i nie zamarza. Świetnie penetruje on nawet drobne zakamarki, w których może osadzać się sól i wilgoć. Pamiętajmy, że ochrona zapewniona przez Rust Stop jest czasowa, dlatego preparat na rdzę w samochodzie należy aplikować co jakiś czas w najbardziej narażone na korozję części. Przed sezonem warto również zadbać o usunięcie rys karoserii, gdzie najlepiej odkłada się sól. Poza tym należy pamiętać o regularnej pielęgnacji samochodu w okresie opadów, przede wszystkim myciu karoserii – tylko w ten sposób możemy skutecznie pozbyć się soli drogowej.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana