Artykuł sponsorowany

Czym jest Karta Przekazania Odpadu?

Czym jest Karta Przekazania Odpadu?

Karta przekazania odpadu (KPO) to dokument, który stanowi istotny element gospodarki odpadami w Polsce. Jego głównym celem jest kontrolowanie przepływu odpadów na terenie kraju oraz zapewnienie prawidłowego ich zagospodarowania. Zawiera on informacje o rodzaju i ilości odpadów, ich pochodzeniu oraz sposobie przekazania do odbiorcy. Co warto wiedzieć na temat karty przekazania odpadu?

Co warto wiedzieć na temat karty przekazania odpadu?

Karta przekazania odpadu to dokument, który musi być sporządzony przez każdego przedsiębiorcę generującego odpady w ramach prowadzenia działalności gospodarczej. Jej celem jest udokumentowanie procesu przekazywania odpadów innym podmiotom, takim jak zakłady utylizacyjne czy przetwarzające odpady. Umożliwia ona również kontrolowanie, czy przedsiębiorstwo odpowiednio segreguje odpady oraz czy przestrzega obowiązujących przepisów dotyczących gospodarowania nimi.

Ważnym aspektem związanym z kartą przekazania odpadu jest obowiązek jej wystawienia zarówno przez przekazującego, jak i firmę zajmującą się odbiorem odpadów mieszanych lub innych. Każda ze stron odpowiada za prawidłowe wypełnienie swojej części dokumentu. Należy także pamiętać, że obecnie obowiązkowe jest składanie opisywanego dokumentu drogą elektroniczną przez system BDO.

Jak wypełnić kartę przekazania odpadu?

W karcie przekazania odpadu konieczne jest podanie danych identyfikacyjnych przedsiębiorstwa przekazującego oraz odbiorcy odpadów. Należy podać takie dane jak: nazwa firmy, adres, numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz numer rejestru działalności gospodarczej. Następnie trzeba określić rodzaj przekazywanych odpadów. W tym celu warto skorzystać z Europejskiej Listy Odpadów (ELO), która zawiera zakodowane klasyfikacje odpadów. Dzięki temu można precyzyjnie zdefiniować rodzaj przekazywanych materiałów, uwzględniając ich właściwości fizyczne i chemiczne oraz potencjalne zagrożenia dla środowiska. W razie wątpliwości, o radę można zapytać osoby z firmy Karat Recykling zajmującej się recyklingiem odpadów.

Kolejnym etapem wypełniania KPO jest określenie ilości oraz jednostki miary odpadów. Należy zwrócić uwagę na to, aby podać wartości realne, a nie zaokrąglane, gdyż może to wpłynąć na prawidłowość całego procesu przekazywania odpadów. Podanie jednostki miary ma również duże znaczenie ze względu na kontrolę przepływu odpadów. W KPO trzeba też wskazać sposób zagospodarowania odpadu – czy ma być poddany recyklingowi, odzyskowi energetycznemu czy składowaniu. W przypadku gdy odbiorca odpadów nie jest bezpośrednim podmiotem przetwarzającym, konieczne staje się wskazanie kolejnych firm zajmujących się odpadami i sposobów zagospodarowania. Oprócz tego KPO musi zawierać datę przekazania określonych materiałów.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.