Czym charakteryzują się opony do wozideł przegubowych?

Ciężkie maszyny budowlane są z reguły eksploatowane w trudnych warunkach terenowych, a jednocześnie pracują z ogromnymi obciążeniami, które wynikają z masy przemieszczanych materiałów oraz sił działających na całą konstrukcję. W przypadku większości z pojazdów z tej kategorii do najbardziej narażonych na uszkodzenie elementów wyposażenia należą opony. Ich wytrzymałość będzie szczególnie ważna przy transporcie, a więc w wozidłach technologicznych.
Co wyróżnia wozidła technologiczne?
Potrzeby transportowe występujące w takich branżach jak budownictwo oraz kopalnictwo nie zawsze mogą być zaspokojone przez wykorzystanie klasycznych samochodów ciężarowych z uwagi na ich nieprzystającą do istniejących wyzwań ładowność. Ponieważ pojazdy poruszające się po terenie zamkniętym nie muszą odpowiadać wymogom przepisów ruchu drogowego, w zastosowaniach tego rodzaju używa się wozideł technologicznych. Są to pojazdy o bardzo wysokiej ładowności, zwykle przekraczającej 24 tony będące granicą dla typowych ciężarówek, a także o znacznie większych możliwościach jazdy w terenie, także dzięki ogumieniu – opony 26.5R25 nie należą tu do rzadkości. W przypadku budów zwykle korzysta się z wozideł przegubowych, które mają nieco mniejszą ładowność, lecz lepszą zwrotność i właściwości jezdne w ciężkim terenie. Są one używane także w kopalniach, lecz tu często lepiej sprawdzają się wozidła sztywnoramowe.
Jakie cechy opon są najważniejsze w przypadku wozideł przegubowych?
Wozidła przegubowe nie zawsze korzystają z dróg technologicznych i często poruszają się w terenie, co sprawia, że wymogi wobec stosowanego w nich ogumienia są szczególnie wysokie, jeżeli chodzi o wytrzymałość na czynniki zewnętrzne i trwałość. Wśród najistotniejszych parametrów opon produkowanych m.in. przez firmę Magna Tyres Poland znajdzie się nośność nominalna, decydująca o możliwym obciążeniu, lecz równie istotna okaże się przyczepność wynikająca z ukształtowania bieżnika, która powinna minimalizować ryzyko poślizgu i związanej z nim straty energii. Rzeźba bieżnika musi być dostosowana do rodzaju podłoża – jego twardości lub grząskości, a także uziarnienia tworzących go elementów. Bieżnik powinien gwarantować dobrą trakcję wzdłużną, ale także poprzeczną, co jest szczególnie ważne przy pokonywaniu nierówności i podjazdów. Z uwagi na ryzyko przebicia i odkształcenia liczy się gęstość i rozłożenie kordu, a także ochrona ścian bocznych. Wśród ważnych parametrów należy wymienić możliwość eliminowania poślizgu opony na obręczy dzięki odpowiedniej stopce i drutówce, prawidłowy przepływ powietrza między klockami bieżnika zmniejszający temperaturę, a ponadto zdolność konstrukcji opony do tłumienia wibracji i hałasu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Opommab Usługi i Wynajem Maszyn Budowlanych
Budowlane maszyny
woj. opolskie47-300 Żywocice, Ogrodowa 7
-
Argon - Producent Uszczelek i Profili Wytłaczanych
Uszczelki, zawory
woj. wielkopolskie62-081 Przeźmierowo, Poznańska 29