Czy dźwig i żuraw to pojęcia tożsame?
Wiele powszechnie wykorzystywanych urządzeń określa się zwyczajowo nazwami z języka potocznego. Dla osób związanych z konkretną branżą nie jest to z reguły mylące, nawet jeżeli są one niezbyt precyzyjne, ponieważ o tym, o jakim sprzęcie jest mowa, dowiadują się z kontekstu wypowiedzi lub odwołując się do własnej wiedzy fachowej. Laików niektóre terminy mogą się jednak wprowadzać w błąd. Dobrym przykładem będą stosowane zamiennie „dźwig” i „żuraw”.
Czym są dźwigi, a czym żurawie?
Dźwig to zgodnie z definicją słownikową urządzenie, które pozwala na przenoszenie ładunków o znacznej masie w pionie, a niekiedy w poziomie. Choć dla wielu osób może to być zaskoczeniem, określenie to nie jest używane w fachowej terminologii opisującej różne urządzenia transportu bliskiego. Zamiast niego stosuje się zbiorczą nazwę dźwignic, a ich wyróżnikiem jest to, że pracują w ruchu przerywanym, dzięki czemu możliwe jest podczepienie i odczepienie ładunku. Wśród dźwignic znajduje się kilka grup urządzeń – cięgniki (np. wciągarki), suwnice (np. bramowe), dźwigniki (np. podnośniki zębatkowe) oraz żurawie, do których zaliczamy kilka podkategorii sprzętu, w tym żurawie stacjonarne, przenośne, przewoźne oraz żurawie samojezdne. Najbardziej znane i używane najczęściej żurawie samochodowe zalicza się do samojezdnych, charakterystyczne dla budów obiektów wysokościowych żurawie wieżowe należą do żurawi przewoźnych, podobnie jak montowane na autach ciężarowych HDS-y używane do załadunku i rozładunku rozmaitych towarów czy prostszych prac instalacyjno-montażowych.
Co wyróżnia żurawie?
Żurawie to dźwignice, w których zastosowano wspornikowy układ nośny. Elementem roboczym jest w nich wychylne ramię lub ramiona albo część obrotowa, która jest podparta, wsparta na słupie obrotowym, platformie albo wieńcu. W przypadku żurawi samochodowych, dostępnych m.in. w firmie Skowron Usługi Dźwigowe, będących konstrukcjami wychylno-obrotowymi główną częścią urządzenia jest ruchoma wieża, na której znajduje się wahliwe ramię zawierające z reguły części teleskopowe rozkładane hydraulicznie, a także kabina operatora. Niezbędnym elementem jest też wciągarka, która obsługuje używaną linę połączoną ze zbloczem zakończonym zwykle hakiem, gdzie mocuje się używane do podczepiania ładunku zawiesia.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana