Artykuł sponsorowany

Co nowego w fotowoltaice w 2022 roku?

Co nowego w fotowoltaice w 2022 roku?

Instalacje fotowoltaiczne zrewolucjonizowały branżę energetyczną. Wielu inwestorów zdecydowało się na montaż paneli fotowoltaicznych, ponieważ są proekologiczne, doskonale współpracują z istniejącymi w budynku systemami, tworząc inteligentne domy oraz pozwalają znacząco obniżyć wydatki związane z energią elektryczną. Fotowoltaikę czekają jednak w 2022 roku spore zmiany. Jeśli planujesz montaż instalacji fotowoltaicznej, musisz je poznać.

 

Zmiana systemu rozliczania nadwyżek prądu wyprodukowanych przez panele fotowoltaiczne

 

Dotychczas każdy posiadacz paneli fotowoltaicznych przekazywał nadwyżkę wyprodukowanej energii oraz rozliczał się systemem opustów. Generowane w okresie letnim nadwyżki przekazywane były do sieci, a następnie, gdy nastąpiła taka potrzeba, odbierane przez prosumentów w około 80% bez ponoszenia żadnych kosztów. System ten nazywał się net-metering i zgodnie z nim jeszcze przez 15 lat rozliczać się będą wszyscy prosumenci, którzy zdecydowali się na instalację fotowoltaiczną przed dniem 1 kwietnia 2022 roku.

 

Po tej dacie każdy prosument będzie się rozliczał z nadwyżek energii zgodnie z systemem net-billing. Zasadnicza różnica między net-meteringiem a net-billingiem polega na tym, że rozliczana będzie nie ilość energii elektrycznej, lecz jej wartość, zgodnie z ustaloną w ustawie stawką. Prosumenci odsprzedają więc nadwyżkę energii, którą następnie będą mogli odkupić. Sprzedaż energii nie jest objęta opłatą VAT ani PIT, natomiast pobierając energię z sieci, trzeba ponieść część opłat dystrybucyjnych, akcyzy, opłaty OZE i kogeneracyjnej.


Czy nowy system oznacza, że fotowoltaika przestanie być opłacalna?

 

Jak tłumaczy ekspert z Elenco, już sam koszt montażu instalacji fotowoltaicznej będzie niższy, ponieważ nadmierne przewymiarowanie nie będzie się już opłacać. Dodatkowo wciąż można liczyć na dofinansowanie z takich programów jak Mój Prąd, Czyste Powietrze, a także odliczyć część poniesionych na ten cel wydatków w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Co można zrobić, aby koszt inwestycji zwrócił się jeszcze szybciej?

 

Opłacalność fotowoltaiki w dużej mierze zależy od poziomu autokonsumpcji prądu. W tym celu warto zdecydować się np. na pompę ciepła, która do ogrzewania i chłodzenia budynku czy przygotowywania c.w.u. wymaga energii elektrycznej. Doskonałym rozwiązaniem jest też magazyn energii, który pozwala zwiększyć autokonsumpcję energii nawet o 90%. Dodatkowo magazyn ten może pełnić funkcję zabezpieczenia na wypadek awarii sieci i wynikających z niej przerw w dostawie energii elektrycznej.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.