Charakterystyka tłucznia jako kruszywa budowlanego
Tłuczeń to naturalne kruszywo, które pozyskuje się poprzez łamanie litych skał. Ma nieregularne kształty w postaci ostrosłupów lub sześcianów i grube uziarnienie. Tłuczeń kojarzony jest przede wszystkim z nasypami kolejowymi, ponieważ powszechnie stosuje się go jako podkład pod tory. Ma jednak znacznie więcej zastosowań. Do czego wykorzystuje się tłuczeń na placach budowy?
Tłuczeń wykorzystywany na budowach
Kruszywo jest niezbędnym elementem każdej budowy, wykorzystuje się je w wielu rodzajach i ilościach. Tłuczeń należy do grupy kruszywa łamanego, które znajduje zastosowanie głównie w budownictwie liniowym i kolejowym. Chociaż tylko 20% kruszyw łamanych trafia na budowy domów mieszkalnych i budynków użytkowych czy przemysłowych, to tłuczeń może być doskonałym składnikiem betonu. Dzięki nieregularnym kształtom łatwo się klinuje, co pozytywnie wpływa na zagęszczenie mieszanki. Do betonów najczęściej wykorzystuje się tłuczeń ze skał magmowych, takich jak bazalt czy diabaz, pozwala to osiągnąć wysokiej jakości produkt, który nadaje się do zadań specjalnych. Taki beton wykorzystuje się do specjalistycznych prac inżynierskich, posiada szczególne właściwości: wysoką wytrzymałość, wodoszczelność, ognioodporność i odporność na ścieranie.
Budownictwo liniowe z wykorzystaniem tłucznia
Tłuczeń najchętniej wykorzystywany jest podczas budowy dróg i linii kolejowych. Tworzy dolną warstwę dróg, ponieważ zapewnia odpowiednią twardość i stabilność podłoża dzięki klinowaniu się nierównych ziaren. Dodatkowo jest warstwą przepuszczalną i łatwo odprowadza wodę. Do budowy dróg wykorzystuje się tłuczeń bazaltowy o frakcji od 31,5 do 63, który charakteryzuje się dużą wytrzymałością oraz odpornością na ścieranie, dzięki czemu nie pyli.
Wysoka wytrzymałość to też cecha, którą powinno charakteryzować się kruszywo użyte przy budowie torów kolejowych. Jego zadaniem jest przede wszystkim utrzymanie w założonym położeniu podkłady i tory oraz odprowadzanie wody. Dodatkową pożądaną cechą tłucznia użytego na torach jest jego sprężystość, aby mógł przejąć siłę nacisku pociągu.
Należy pamiętać, że tłuczeń przeznaczony na budowy dróg czy torów kolejowych musi spełniać określone we właściwych normach parametry – mówi pracownik firmy Complex Car, która zajmuje się sprzedażą różnego rodzaju kruszywa. – To dyskwalifikuje tłuczeń pochodzący z recyklingu, jednak ten rodzaj kruszywa sprawdzi się, na przykład podczas utwardzania dróg dojazdowych lub parkingów.
Tłuczeń to wytrzymałe kruszywo zarówno na działanie warunków atmosferycznych, jak i oddziaływanie człowieka, dlatego raz użyte może być wykorzystane ponownie. Recykling kruszywa staje się coraz popularniejszy z uwagi na duże zapotrzebowanie na materiały sypkie oraz ochronę środowiska.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana