Artykuł sponsorowany

3 mity na temat oświetlenia LED

3 mity na temat oświetlenia LED

Diody LED stają się coraz częściej wybieranym źródłem światła w domach, biurach oraz innych obiektach użytkowych. Wraz z popularnością tego rozwiązania pojawia się jednak coraz więcej mitów na jego temat. LED-y są postrzegane jako produkt drogi, niezbyt funkcjonalny oraz wybierany wyłącznie ze względu na chwilową modę. Postanowiliśmy sprawdzić, ile jest prawdy w tych stwierdzeniach.

1. LED-y to spory wydatek


Nie da się ukryć, że jeszcze do niedawna cena stanowiła jeden z większych minusów oświetlenia LED-owego. Klasyczne żarówki żarnikowe czy halogeny można było nabyć nawet za kilka złotych, lecz modele ledowe nie stanowią obecnie dużo wyższego wydatku – rozpowszechnienie technologii sprawiło, że na LED-y może sobie pozwolić praktycznie każdy klient. Kwestii finansowych nie należy jednak rozpatrywać wyłącznie z punktu widzenia początkowej inwestycji – trzeba wziąć pod uwagę także inne czynniki, takie jak chociażby żywotność żarówek LED. Diody elektroluminescencyjne są w stanie działać nieprzerwanie od 30 tys. do nawet 50 tys. godzin, z kolei zwykłe żarówki zaledwie 1 tys. godzin. Oświetlenie LED-owe nie wymaga więc tak częstej wymiany, co w ogólnym rozrachunku przekłada się na niższy koszt jego użytkowania.

Mówiąc o kosztach, warto wspomnieć również o poborze prądu, który w przypadku diod LED jest znacznie niższy niż u konkurencyjnych rozwiązań. Oświetlenie LED-owe pobiera zaledwie 10% energii, jaką zużywają tradycyjne żarówki, a jednocześnie cechuje się wysoką sprawnością świetlną, która osiąga nawet 300 lumenów/W. Mniejszy pobór prądu przekłada się oczywiście na niższe rachunki – w efekcie lampy LED, pomimo nieco wyższej ceny, stosunkowo szybko się zwracają.

2. Oświetlenie LED nie sprawdzi się w domu


Część użytkowników uważa, że oświetlenie LED nie powinno być wykorzystywane w przestrzeni domowej, ponieważ emituje potencjalnie szkodliwe promieniowanie. W rzeczywistości diody elektroluminescencyjne stanowią jeden z lepszych możliwych wyborów. Dlaczego? Otóż nie tylko nie generują promieniowania nadfioletowego (UV), ale nie wytwarzają też zbyt dużej ilości energii cieplnej. Dzięki temu lampy typu LED nie nagrzewają znajdujących się w pobliżu przedmiotów.

Oświetlenie LED do domu jest też dostępne w szerokiej palecie barw, co sprawia, że każdy może dopasować rodzaj światła do swoich osobistych preferencji oraz charakteru danego wnętrza – niezależnie, czy będzie to reprezentatywny salon czy przestrzeń robocza w kuchni. Diody charakteryzują się płynną pracą bez „pulsowania”, dzięki czemu ich światło nie męczy wzroku, nawet po wielogodzinnej ekspozycji. Bez obaw można więc zastosować LED-y również w gabinetach czy biurach.

Warto wspomnieć, że żywotność żarówek LED nie jest w żaden sposób uzależniona od częstotliwości ich włączania, jak ma to miejsce np. w przypadku świetlówek. Ta cecha w połączeniu z natychmiastowym działaniem sprawia, że LED-y sprawdzą się doskonale w pomieszczeniach, gdzie światło jest potrzebne często, ale okazjonalnie mowa tutaj o m.in. łazienkach czy korytarzach i klatkach schodowych – mówi ekspert reprezentujący firmę Onled, sklep z oświetleniem LED. Z tego samego powodu diody elektroluminescencyjne mogą zostać wykorzystane w systemach oświetleniowych z czujnikami ruchu – dodaje specjalista.


3. LED-y to tylko chwilowa moda


Od 2016 roku sprzedaż oraz produkcja tradycyjnych żarówek została zakazana przez Unię Europejską. Tak stanowcze działania mają oczywiście związek z troską o dobro środowiska naturalnego – niezbyt wydajne oświetlenie pobiera po prostu zbyt duże ilości energii elektrycznej. Zgodnie z szacunkami ekspertów Komisji Europejskiej, przejście z klasycznych żarówek na wersje energooszczędne pozwala każdego roku zaoszczędzać nawet 40 TWh, czyli tyle, ile rocznie zużywa cała Rumunia. Zastosowanie efektywniejszego oświetlenia przyczynia się również do obniżenie emisji CO2 o 15 mln ton rocznie – to wartość, jaką generuje aż 10 średniej wielkości elektrowni.

Diody elektroluminescencyjne stanowią obecnie najwydajniejsze rozwiązanie oświetleniowe, dlatego w najbliższym czasie będą stopniowo wypierały z rynku inne źródła światła. Wynika to nie tylko z decyzji UE, ale także samych zalet LED-ów, które opisaliśmy w poprzednich akapitach. Co najważniejsze, przejście na ekologiczne oświetlenie LED nie stanowi dziś większego problemu. Coraz większa dostępność lamp diodowych o konstrukcji umożliwiającej bezpośrednie zastąpienie przestarzałych źródeł światła sprawia, że nie ma konieczności inwestowania w nowe oprawy oświetleniowe.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.