Artykuł sponsorowany

Gruntowe pompy ciepła a badania geologiczne

Gruntowe pompy ciepła a badania geologiczne

Gruntowe pompy ciepła to najwydajniejsze i najbardziej energooszczędne urządzenia grzewcze dostępne na rynku. Ich wydajność i poziom generowanej oszczędności są  znacznie wyższe nawet od parametrów pracy pomp powietrznych. Inwestycja w dolne źródło ciepła wymaga jednak dobrego przygotowania i zatrudnienia doświadczonych wykonawców. Wśród nich nie mogą zabraknąć geotechników, którzy wykonają badanie geologiczne gruntu. Specjaliści ci tworzą również projekty robót geologicznych dla pomp ciepła gruntowych, a także sporządzają dokumentację powykonawczą.

Badania geologiczne dla gruntowych pomp ciepła

Badania geologiczne zawsze są częścią inwestycji tworzenia gruntowych pomp ciepła, ponieważ to ich wyniki uwzględniane są w tzw. projekcie robót geologicznych. Dlaczego opinia geodety, w tym precyzyjna analiza gruntu jest jednak tak ważna przed zainstalowaniem dolnego źródła energii cieplnej?

Dzięki badaniom geologicznym inwestor i instalatorzy pomp mogą podjąć właściwą decyzję dotyczącą miejsca montażu elementów całego systemu. Analizy gruntowe pozwalają rozpoznać i uniknąć problemów związanych np. z niespoistymi gruntami oraz wodami gruntowymi. Ponadto pozwalają na opracowanie właściwej strategii zagospodarowania wodami opadowymi tak, by nie wpływały one na efektywność pracy pompy. Badania geologiczne pomagają też w optymalnym przygotowaniu planu zagospodarowania terenu inwestycji.

Najważniejszym celem współpracy inwestora i instalatorów pompy ciepłej z geotechnikami jest jednak właściwe dobranie elementów całej instalacji, by jej montaż i eksploatacja były opłacalne finansowo. Słabe rozpoznanie budowy geologicznej może doprowadzić do zaprojektowania pompy o niewystarczającej mocy cieplnej. By tego uniknąć, konieczne są zatem złożone konsultacje z geotechnikami, którzy określą warunki gruntowo-wodne działki, specyfikę bezpiecznego wykonania prac wiertniczych oraz własności geotermalne gruntu.

Projekt robót geologicznych dla pomp gruntowych

Poprawnie wyznaczone założenia warunków geologicznych mają niebywale duże znaczenie dla zaprojektowania wydajnej instalacji pompy gruntowej,  która będzie w stanie pokryć zapotrzebowanie na ciepło domu czy innego budynku. Instalatorzy biorą zatem pod uwagę wyniki badań geologiczno-inżynierskich i muszą swoje późniejsze prace realizować również w zgodzie z projektem robót geologicznych. Stanowi on dokument, określający sposób wykonania otworów wiertniczych dla potrzeb instalacji kolektorów pionowych w układzie gruntowej pompy ciepła. Projekt taki uwzględnia między innymi:

  • charakterystykę systemu grzewczego,
  • charakterystykę terenu prac,
  • opracowanie techniczne wykonania otworów wiertniczych,
  • opis oddziaływania projektowanych robót geologicznych na środowisko,
  • strategie bezpieczeństwa prowadzenia projektowanych robót,
  • harmonogram robót.

Można zatem przyjąć, iż projekt robót geologicznych dla pomp gruntowych ściśle powiązany jest z projektem montażu i rozruchu całej instalacji, a pracownia geologiczna powinna na każdym etapie prac współpracować z wybraną przez inwestora firmą instalatorską.

Czy tworzenie gruntowej pompy ciepła zawsze wymaga współpracy z geotechnikami?

Pomoc geotechników przy tworzeniu systemu grzewczego opartego o dolnego źródło ciepła jest nieoceniona. Każda taka inwestycja powinna zatem angażować zespół doświadczonych geologów z takich pracowni jak GEOXX. Wiedzieć jednak trzeba, że o ile badanie geologiczne zawsze powinno być częścią inwestycji w gruntowe pompy ciepła, o tyle projekt robót geologicznych nie jest obligatoryjnie wymagany. Kiedy należy zadbać o jego przygotowanie?

Projekt robót geologicznych jest wymagany tylko w przypadku wykonywania wierceń pod sondy geotermalne o głębokości powyżej 30 metrów. Należy wtedy  opracować go w zgodzie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 20 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących projektów robót geologicznych (…). 

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.