Artykuł sponsorowany

Elementy budowy nawierzchni kolejowych

Elementy budowy nawierzchni kolejowych

Z transportu kolejowego od wielu lat korzysta większa część populacji. Nie byłby jednak możliwy bez istnienia odpowiednich, niezwykle trwałych nawierzchni. Z definicji nawierzchnią kolejową jest konstrukcja przystosowana do przenoszenia na grunt obciążeń stałych oraz ruchomych. Jest to niezwykle skomplikowany system, którego stworzenie wymaga ogromu doświadczenia i wiedzy. Podpowiadamy, jak przebiega budowa nawierzchni kolejowych.

Z czego tak naprawdę składa się nawierzchnia kolejowa?

Podstawowym elementem nawierzchni kolejowej są stalowe szyny. Ich zadaniem jest wytyczenie toru jazdy środka transportu. Zazwyczaj mają długość 60, 75 lub nawet 120 metrów. Konstrukcję szyn ściśle określają normy europejskie, dlatego na terenie całej Unii wykorzystuje się praktycznie takie same konstrukcje. Zastosowanie najdłuższych szyn zmniejsza liczbę złączy, a tym samym przyspiesza budowę.

Przeczytaj również: Dlaczego drzwi przesuwne to dobra propozycja dla wnętrz o niewielkim metrażu?

Kolejnym elementem nawierzchni kolejowych są systemy przytwierdzeń. Odpowiadają za nadanie torowi jazdy odpowiedniej szerokości, a także zapobiegają przesuwaniu się szyn.

Przeczytaj również: Z czego zbudowane są drogi kolejowe?

Specjaliści z firmy Rem – Bud wyjaśniają: W Polsce najczęściej wykorzystuje się systemy przytwierdzeń typu SB. Wyróżniają się ogromną trwałością i niezawodnością, jednak muszą być montowane w nawierzchni podsypkowej na podkładach strunobetonowych.

W skład nawierzchni kolejowych wchodzą również podkłady, drewniane lub wykonane z elastomerów, ze względu na ochronę środowiska. To na nich układa się szyny – ręcznie lub suwnicami. Z kolei rozjazdy montuje się na specjalnych podrozjazdnicach strunobetonowych. Do nawierzchni kolejowych zalicza się także skrzyżowania.

Przeczytaj również: O infrastrukturze szynowej w obiektach kubaturowych słów kilka

W jaki sposób wykonuje się nawierzchnie kolejowe?

Każdy tor kolejowy ma swoje położenie w planie oraz profilu. Tor w planie jest złożony z odcinków prostych i krzywych, do których zalicza się również łuki z krzywymi przejściowymi. W skład toru w profilu wchodzą odcinki ulokowane w poziomie oraz na pochyleniu, czyli wszelkie wzniesienia i spadki. Są to również załomy profilu podłużnego. 

Solidne nawierzchnie kolejowe powstają dopiero po stworzeniu odpowiedniego podłoża, systemów odwadniających oraz małych obiektów architektonicznych. Budowę nawierzchni można przeprowadzać różnymi technikami, które odróżniają się stopniem mechanizacji, czyli użyciem maszyn i zmechanizowanego sprzętu. Układanie nowych torów kolejowych składa się z:

  1. skompletowania potrzebnych materiałów,
  2. zmontowania toru,
  3. wyładowania podsypki,
  4. usadowieniu kompletnego toru na podsypce,
  5. wyregulowania toru w poziomie i profilu,
  6. wyprofilowaniu podsypki.

Stworzone z największą precyzją i odpowiednią kolejnością torowiska będą pełnić swoją rolę nawet przez kilkadziesiąt lat.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.